gtalk

Thursday, 28 April 2011

စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ ကုန္က်စရိတ္ေတြ ဘယ္လိုကာကြယ္ေရွာင္ရွားၾကမလဲ

ဦးေငြသိန္း(ကုမၸဏီလမ္းညႊန္)
စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြရဲ႕ သေဘာကမိမိ ရင္းႏွီးထားတဲ့ေငြ ျပန္လည္ ရရွိၿပီး အျမတ္ရရွိေရးကို ဦးတည္ၾကရတာ ျဖစ္တယ္။ တစ္နည္းဆိုရရင္ ဝင္ေငြနဲ႔ ထြက္ေငြမွာ ဝင္ေငြမ်ားၿပီး ထြက္ေငြနည္း ႏိုင္သမွ် နည္းပါမွ အျမတ္ ထြက္လာေစမွာ ျဖစ္တယ္။ အျမတ္မ်ားမ်ား ထြက္လာေစဖို႔က ကုန္က် စရိတ္ေတြကို မကုန္သင့္တာ မကုန္ေအာင္ ကာကြယ္ ထိန္းသိမ္း ေရွာင္ရွားၾကရတယ္၊ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းတစ္ခုမွာ ေငြေၾကး စီးေၾကာင္းက လွလွပပ စီး ဆင္းေနေစရမွာ ျဖစ္တယ္။ အထူး ေငြေၾကးစီးေၾကာင္း အမ်ိဳးအစားက လူေတြက အၿမဲ ေကာင္းစြာ နားလည္မႈ၊ ဒါမွ မဟုတ္ အစဥ္ေျပစြာ အသံုးခ်မႈ မရွိၾကတဲ့ Cost Protection လို႔ေခၚတဲ့ အသံုးစရိတ္ေတြ ကာ ကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္တာ ျဖစ္တယ္။ ဒါကို ရွင္း ေအာင္ဆိုရရင္ ကုန္ထုတ္လုပ္ရာမွာ အသံုးျပဳ တဲ့ စက္ပစၥည္း အစိတ္အပိုင္း တစ္ခုက ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ အသံုးျပဳခဲ့ၿပီးျဖစ္လို႔ သက္တမ္းလည္းရ လာေနခဲ့ၿပီ။ ဒါကို လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ေနၾက တဲ့ ကြ်မ္းက်င္သူေတြက ဒီပစၥည္းက အခ်ိန္မ ေရြး ပ်က္စီးမႈျဖစ္လာႏိုင္တယ္ဆိုတာ အားလံုး နားလည္သေဘာေပါက္ထားၾကတယ္။ ဒီပစၥည္း အစိတ္အပိုင္းေၾကာင့္ ႀကီးမားတဲ့ပ်က္စီးဆံုး႐ံႈးမႈ ျဖစ္ႏိုင္ၿပီး ကုန္ထုတ္မႈလုပ္ငန္းေတြမွာ စြမ္း ေဆာင္ရည္အားနည္းသြားေစႏိုင္တာျဖစ္တယ္။ အဲဒီပစၥည္းကို အခုခ်က္ျခင္း အစားထိုးလိုက္ရင္ ထုတ္ကုန္ေတြ ေဈးကြက္ လိုအပ္သေလာက္ ထုတ္လုပ္ႏိုင္ျခင္းမရွိတဲ့အတြက္ အေရာင္းဆံုး ႐ံႈးမႈေတြနဲ့ ပစၥည္းကိရိယာေတြ ပ်က္စီးမႈေတြက ေန ကာကြယ္ေပးၿပီး အနာဂတ္ဆံုး႐ံႈးမႈေတြမ ျဖစ္ေအာင္ တားဆီး ေပးႏိုင္ေစမွာ ျဖစ္တယ္။ ဒီလိုဆံုး႐ံႈးမႈေတြကေန ကာကြယ္ေပးႏိုင္တဲ့အ က်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစမႈကို ကုန္က်စရိတ္ကာကြယ္ ႏိုင္ေစမႈေအာက္မွာ ေငြေၾကးစီေၾကာင္းအတြင္း သြင္းႏိုင္ေစတာျဖစ္တယ္။
တစ္ဖက္မွာ ကုန္က်စရိတ္ကာကြယ္ႏိုင္ ေစမႈေတြကေန အျခားတစ္ဖက္မွာ ဒါကို ထုတ္ ကုန္ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေစမႈနဲ႔ ဆက္ႏြယ္တဲ့လုပ္ငန္း ေတြမွာ အသံုးျပဳႏိုင္ေစတယ္။ ဒါက ေဈးကြက္ ရွယ္ယာတိုက္စားမႈ ကာကြယ္ေစမႈအျဖစ္လည္း စဥ္းစားႏိုင္တာျဖစ္တယ္။ တိုက္စားခံရမႈကေန ကင္းလြတ္ေစတဲ့ အေရာင္းတိုက္စားခံရမႈကို လည္း ေငြေၾကးဆိုင္ရာဆန္းစစ္မႈအတြင္း ေငြ ေၾကးစီးေၾကာင္းတစ္ခုအျဖစ္ ထည့္သြင္းေရး ဆြဲႏိုင္တာ ျဖစ္တယ္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းအ ေျခခံဆံုးျဖတ္ေတြ ခ်မွတ္ရာမွာ ကုန္က်စရိတ္ ေတြ ကာကြယ္ၿပီး ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မႈေတြကေန လုပ္ငန္းေတြမွာ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႔ေစႏိုင္တယ္။ကုန္က်စရိတ္ေရွာင္ရွား (Cost Avoidance) ကေတာ့ ကုန္က်စရိတ္စရိတ္ကာကြယ္မႈ သေဘာတရားေတြနဲ႔ ဆင္တူတယ္။ ႏွစ္မ်ိဳးစလံုး က အနာဂတ္မွာ မိမိတို႔စီီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ မေကာင္းတာမျဖစ္ေစဖို႔ ဦးတည္တာျဖစ္တယ္။ ကုန္က်စရိတ္ေတြ ကာကြယ္တားဆီးတာက ကုမၸဏီအတြင္းပိုင္းမွာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ျဖစ္ၿပိး ကုမၸဏီယိမ္းယိုင္လာတဲ့အခါ လုပ္ငန္းအဖြဲ႔အ စည္းအတြင္းပိုင္းမွာ ကုန္က်စရိတ္ေတြကို ကာ ကြယ္တဲ့ လုပ္ေဆာင္မႈျဖစ္တယ္။ ကုန္က်စရိတ္ ေရွာင္ရွားမႈကေတာ့ ကုမၸဏီျပင္ပကေန မၾကာ ခဏဆိုသလို ျဖစ္ေပၚေလ့ရွိတဲ့ ေငြေၾကးဆိုင္ ရာ ၿခိမ္းေျခာက္မႈကေန ေပၚေပါက္လာတဲ့အ ေျခအေနေတြနဲ႔ ဆက္စပ္တာျဖစ္တယ္။ ဥပမာ အေနနဲ႔ ဆိုရရင္ အစိုးရကေန အဖြဲ႔အစည္းကို ဘယ္လိုပံုစံျပန္လည္ပံုေဖာ္ရမယ္ဆိုတာကို ရက္ သတ္မွတ္လိုက္တယ္။ ဒါကို မလိုက္နာရင္ ဒဏ္ ေၾကးေပးေဆာင္ရမွာကို သတ္မွတ္ထားတဲ့အ တိုင္း ေဆာင္ရြက္မႈကေန ကုန္က်စရိတ္ကို ေရွာင္ရွားႏိုင္ေစတာမ်ိဳးျဖစ္တယ္။
ကုန္က်စရိတ္ေတြ ကာကြယ္တာနဲ့ ေရွာင္ ရွားမႈႏွစ္မ်ိဳးစလံုးက ကုန္က်မႈေတြမရွိေအာင္ လုပ္ေဆာင္ဖြယ္ရာေတြကို ခ်က္ခ်င္းလုပ္ေဆာင္ မႈေတြကေန မလိုလားအပ္တဲ့ ျပင္ပကတြန္းအား ေပး ကုန္က်စရိတ္ေတြ ေရွာင္ရွားႏိုင္ေစဖို႔ျဖစ္ ပါတယ္။
ကမ္နီဘယ္လိုက္ေဇးရွင္းျဖစ္ရပ္
Cannibalization ကို တိုက္႐ိုက္အသံဖလွယ္ ေရးသားတာျဖစ္ပါတယ္။ မူရင္းအဓိပၸာယ္က ေတာ့ ဇာတ္တူသားစားတဲ့ဓေလ့ကို ေဖာ္ညႊန္း ပါတယ္။ ဒီမွာေတာ့ ကုမၸဏီေတြကေနကုန္က် စရိတ္ေတြကို ကာကြယ္လိုတာေၾကာင့္ ထုတ္ ကုန္ေနရာတစ္ခုမွာ ေဈးကြက္ေဝစုတိုက္စားခံ ရမႈကို ကာကြယ္လိုတဲ့ လုပ္ေဆာင္မႈကေန ျဖစ္ေပၚလာတဲ့့ ျဖစ္ရပ္ကေန ေဈးကြက္တိုက္ စားမႈ ေပၚေပါက္လာေစတဲ့ ျဖစ္ရပ္ကို ကမ္နီ ဘယ္လိုက္ေဇးရွင္းလို႔ တင္စားေဖာ္ညႊန္းတာျဖစ္ပါတယ္။ကုမၸဏီေတြက ထုတ္ကုန္ပစၥည္းသစ္ေတြ ဆက္တိုက္ထုတ္လုပ္တာ၊ ဒါမွမဟုတ္ လက္ရွိ ထုတ္ကုန္ပစၥည္းကိုပဲ မူလအသြင္အျပင္နဲ႔မတူ ကြဲျပားျခားနားေအာင္လုပ္ေဆာင္တာေတြက ကမ္နီဘယ္လိုက္ေဇးရွင္းျဖစ္စဥ္မွာ အင္မတန္ စြန္႔စားရမႈေတြမ်ားေစတဲ့ လုပ္ေဆာင္မႈျဖစ္တယ္။ ကုမၸဏီတစ္ခုကေန ေဈးကြက္အတြင္းကို ထုတ္ ကုန္သစ္တစ္ခု သြင္းလိုက္ရာမွာ ကုမၸဏီရဲ႕မူလ ထုတ္ကုန္ပစၥည္း အေရာင္းက်သြားေစတဲ့ ျဖစ္ ရပ္မ်ိဳးကို တင္စားေခၚတာျဖစ္တယ္။ဒီေနရာမွာ စာေရးသူတို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ စီးပြားေရးေဈးကြက္မွာ လြန္ခဲ့ေသာ ၁၅ ႏွစ္ ေက်ာ္ေလာက္က ျဖစ္ရပ္တစ္ခုကို စာဖတ္သူ ေတြသိေအာင္ ေရးျပလိုတယ္။ စီးပြားေရးမွာ လုပ္ငန္းၿပိဳင္ဆိုင္မႈက ျဖစ္ေလ့ရွိတဲ့လုပ္ရပ္ျဖစ္ တယ္။ စာေရးသူထံမွာ ကုမၸဏီလမ္းညႊန္္သင္ တန္း လာတက္တဲ့ ကုမၸဏီမန္ေနးဂ်င္းဒါ႐ိုက္ တာတစ္ေယာက္က UPI အမည္နဲ႔ PVC ပိုက္ ေတြထုတ္တယ္။ သူ႔ကုမၸဏီအရွည္က United Plastic Industry ျဖစ္ၿပီး အတိုေကာက္ UPI လို႔အမည္ေပးလိုက္တာျဖစ္တယ္။ သူစတင္ထုတ္ လုပ္စဥ္က ေဈးကြက္မွာ သူတစ္ဦးတည္းရွိေန ေတာ့ သူ႔ရဲ႕ UPI အမွတ္တံဆိပ္နဲ႔ PVC ပိုက္ေတြ က ေဈးကြက္ဦးေဆာင္မႈရရွိၿပီး ေဈးကြက္ေဝစု ရာခိုင္ႏႈန္းျပည့္ ရရွိေနခဲ့တယ္။ သုိ႔ေပမယ့္ မ ၾကာမီမွာ ေနာက္ထပ္ UPI အမွတ္တံဆိပ္နဲ႔ PVC ပိုက္ ေပၚလာခဲ့ရာမွာ သူ႔ရဲ႕ ေဈးကြက္ေဝစု က ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္း က်ဆင္းသြားတယ္။ ေနာက္ ထပ္အၿပိဳင္ထုတ္တဲ့ UPI ရဲ႕ ကုမၸဏီအနက္အ ရွည္က Universal Plastic Industry ျဖစ္တယ္။ မူလအမည္ကြဲေပမယ့္ အတိုေကာက္စာလံုးမွာ တူေနတာေၾကာင့္ ဝယ္ယူသူေတြက UPI ပဲ သိတာမို႔ ပထမ UPI ထုတ္လုပ္သူရဲ႕ေဈးကြက္ ေဝစုက ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္းက်ဆင္းသြားရတာျဖစ္ တယ္။ ဒါေတြက စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ ျဖစ္တတ္တဲ့သဘာဝျဖစ္တယ္။
ဒီအေျခအေနျဖစ္လာေတာ့ စာေရးသူထံ မွာ သင္တန္းတက္သြားတဲ့ ပထမ UPI ပိုင္ရွင္ က စာေရးသူထံေရာက္လာၿပီး အက်ိဳးအေၾကာင္း လာေျပာတယ္၊ ေဈးကြက္ေဝစု ၁၀ဝ ရာခိုင္ႏႈန္း ရေနသူက ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ျပဳတ္က်သြားတယ္ လို႔ဆိုေတာ့ သူလည္း စိတ္ခံစားမႈရမႈရွိတာေပါ့။ ေဈးကြက္ေဝစု ျမင့္လာေစမယ့္ နည္းလမ္းကို စာေရးသူက ေပးလိုက္ၿပီးတူညီတဲ့အရည္အေသြး ရွိေနတဲ့ ကုန္ပစၥည္းကို အျမတ္နည္းနည္းသာ ယူၿပီး ၿပိဳင္ဖက္ထက္ ေဈးေလွ်ာ့ေရာင္းခိုင္းလိုက္ တယ္။ ဒါေတာ့ သူ႔ရဲ႕မူလထုတ္ကုန္ပစၥည္းအမည္ ကို အသစ္ေျပာင္းခိုင္းလိုက္ၿပီး Fighter Brand ပံုစံ ေဈးကြက္ဝင္တဲ့သေဘာျဖစ္တယ္။Fighter Brand ကေန ေနာက္ထပ္ေဈးကြက္ေဝစု ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ထပ္ရတာေၾကာင့္ သူက ေဈးကြက္ ေဝစု ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းနဲ႔ ၿပိဳင္ဖက္က ၂၅ ရာခိုင္ ႏႈန္းသာ ရရွိေစေတာ့တာျဖစ္တယ္။ ဒါက ကမ္ နီဘယ္လိုက္ေဇးရွင္းပံုစံျဖစ္ေပမယ့္ ေဈးကြက္ နည္းဗ်ဴဟာ (Market Strategy) ကို အသံုးျပဳ တာေၾကာင့္ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းလာေစတာျဖစ္ တယ္။ ေနာက္ ကမ္နီဘယ္လိုက္ေဇးရွင္းလုပ္ ငန္းစဥ္တစ္ခုက ကုမၸဏီတစ္ခုကေန တူညီတဲ့ ထုတ္ကုန္တံဆိပ္ကိုသာ အဓိကထုတ္လုပ္ၿပီး ေဈးကြက္တင္လိုက္တဲ့နည္းလမ္းျဖစ္တယ္။ အ စကနဦး ကုန္က်စရိတ္မ်ားေပမယ့္ ေနာက္ပိုင္း မွာ အဦးပိုင္း ကုန္က်စရိတ္ေတြကို ေက်ာ္လြန္ ၿပီး အျမတ္ရရွိေစတာျဖစ္တယ္။
နစ္ျမဳပ္ကုန္က်စရိတ္မ်ား
နစ္ျမဳပ္ကုန္က်စရိတ္ေတြက စီးပြားေရးလုပ္ ငန္းတစ္ခုမွာ အဲဒီကုန္က်စရိတ္ေတြအတြက္ ျပန္လည္ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ေတာ့မွာမဟုတ္တဲ့ ကုန္ က်စရိတ္ေတြျဖစ္တယ္။ အတိတ္ကိုျပန္ေျပာင္း လဲေစဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ပါဆိုတဲ့ စကားအတိုင္း ျပန္ လည္မရရွိႏိုင္ေတာ့တဲ့ အတိတ္ကာလ အသံုး စရိတ္ေတြကို ေငြေၾကးကုန္က်စရိတ္ ဆန္းစစ္ မႈေတြမွာ ထည့္သြင္းေရးဆြဲမႈမျပဳလုပ္ႏိုင္ပါ။
အခြင့္အလမ္း ကုန္က်စရိတ္မ်ား
အခြင့္အလမ္း ကုန္က်စရိတ္ေတြက ျဖစ္ေလ့ ျဖစ္ထ မရွိေပမယ့္ အေရးပါတဲ့ ေငြေၾကးစီး ေၾကာင္းျဖစ္ပါတယ္။ ကုမၸဏီကေန ပိုင္ဆိုင္ၿပီး သား ျဖစ္တဲ့့ ပိုင္ဆိုင္မႈေတြအျဖစ္ ေငြေၾကးစီး ေၾကာင္းမွာ ထည့္သြင္းေရးဆြဲေပမယ့္ အဲဒီ ပစၥည္းေတြကို လက္ရွိလုပ္ငန္းမွာ အသံုးမျပဳ ေသးတဲ့ ပစၥည္းေတြရဲ႕ကုန္က်စရိတ္မ်ိဳး ျဖစ္ ပါတယ္။စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ အဆံုးစြန္ေမွ်ာ္ မွန္းခ်က္က အျမတ္ရရွိေရးျဖစ္တယ္။ တစ္ခါ အျမတ္မ်ားမ်ား ရရွိေရးအတြက္ ကုန္က်စရိတ္ ေတြကို ထိန္းႏိုင္ေစဖို႔ျဖစ္တယ္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံက တိုယိုတာေမာ္ေတာ္ကား ထုတ္လုပ္ေရး မစၥတာ တိုယိုတာက ၁၉၅၀ ျပည့္ႏွစ္မွာ အေမရိကန္ ႏိုင္ငံ ဖို႕ဒ္ေမာ္ေတာ္ကား ကုမၸဏီကို သြား ေရာက္ေလ့လာခြင့္ရရွိခဲ့ရာမွာ ထုတ္လုပ္မႈအ ဆ ၂၀ဝ ေလာက္ကြာေနတာကို သတိထား မိခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေဈးကြက္ယွဥ္ၿပိဳင္ေစမႈ အေနနဲ႔ တိုယိုတာကုန္ထုတ္လုပ္မႈနည္းလမ္း ၁၄ ခ်က္ကို သတ္မွတ္က်င့္သံုးရာမွာ ကုန္က် စရိတ္ကာကြယ္ေရွာင္ရွားႏိုင္ေစမယ့္ Just In Time (JIT) စနစ္ကို တီထြင္လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ တယ္။ ဒီစနစ္ရဲ႕အႏွစ္သာရက ကုန္ၾကမ္းမွာ ေရာ၊ ကုန္ေခ်ာေတြမွာပါ ကုန္က်စရိတ္ေတြ ေလ်ာ့နည္းေအာင္ ကာကြယ္လိုက္ႏိုင္လိုက္တဲ့ နည္းလမ္းျဖစ္တယ္။ ကုန္က်စရိတ္ေတြကို ေလ်ာ့ နည္းေစႏိုင္တာေၾကာင့္ ႏိုင္ငံတကာ ေဈးကြက္ မွာ အရည္အေသြးေကာင္းၿပီး ေဈးႏႈန္းနိမ့္နိမ့္ နဲ႔ ေဈးကြက္ထိုးေဖာက္ႏိုင္ေစခဲ့တယ္။ဒါေၾကာင့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းသမားေတြ အေနနဲ့ ကုန္က်စရိတ္ေတြ ကာကြယ္တားဆီး ေရွာင္ရွားႏိုင္ေစမႈေတြကေန အက်ိဳးျဖစ္ထြန္း ႏိုင္ေစၾကမွာ ျဖစ္ေၾကာင္းပါ။
ဦးေငြသိန္း(ကုမၸဏီလမ္းညႊန္)

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More